torsdag 3 november 2011

Angående gårdagens avsnitt av Kalla Fakta.

Hade sett fram emot detta avsnitt. Men asså jag vart riktigt besviken, programmet gav mig inte ett piss.
Det handlade om att barn skadar sig på förskolor. Thats it typ. Det hade dom kunnat sagt i en mening. Allt däremellan var helt onödigt. Jag skulle vilja veta mer. Vad kan det bero på att barn skadar sig på förskolan? Vad är statistiken för hur många barn som gör sig illa i hemmet? Inget sånt pratades de om.

Jätte hemskt med den treåriga pojken som dog på en förskola i våras. Men det var ju en brist på just den förskolan. Att lämna barnen ensamma under så lång tid är inte acceptabelt och alla vet väl att barn inte ska leka i hjälmar!!?? Men det tycker inte jag ska jämnföras med hur det går till på alla förskolor.
Tyvärr så kan inte jag sluta tänka på hur den ansvariga förskoläraren måste må. Alltså personen i fråga har angående mig gjort ett tjänstefel för det är inte ok att lämna barnen ensamma på gården. Men personen måste må skit. Skulle det hända nått sånt när jag jobbar tjänstefel eller inte så skulle jag inte kunna jobba mer med barn i hela livet. Skulle bara se den här händelsen framför mig. Hua.
Det är verkligen ens största skräck att nått sånt ska hända. Som tur är så är det värsta som hänt att en flicka brytit armen under mina 4,5 år på förskola.

Jag hade iaf hoppats på så mkt mer på denna dokumentär. Kanske att dom pratade lite om stora barngrupper på lite personal. för det är ju där som det är en brist på samtliga förskolor.
Det är ju osäkerhet om något.
Barn ramlar ju och slår sig även fast man står och glor på barnet eller befinner sig precis bredvid men man måste ju kunna vara redo att agera snabbt om en sån situation inträffar.

Men den där mamman i dokumentären vars son hade ramlat och slagit i huvudet gjorde mig bara förbannad. Han ramlade visst skit hemskt men det kunde lika gärna skett när mamman var i närheten.
Har man inte jobbat inom förskola så är det svårt att veta hur det är. Skillnad på att ha två barn hemma på två föräldrar och ha ca 15 - 20 st på förkolan på tre personal. Man har självklart uppsikt över alla barnen men man kan inte stå precis bredvid alla samtidigt och se till så att ingen ramlar.
Barn ramlar, dom kan ju lixom stå stilla och ändå ramla.

Nej jag hade faktiskt hoppats på mer i denna dokumentär. Den var tom och innehållslös tycker jag. Dom kanske skulle ha avslutat med en debatt?

Kalla Fakta.. gör om gör rätt. Det skulle kunnat blivit så bra. Men nej..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar